Thursday, March 12, 2009

INDUSTRI TENUSU NEGERI SABAH ( BHG.1)



Industri tenusu negeri Sabah bermula pada tahun 1982 dimana beberapa penternak telah dipilih,dilatih dan diberikan subdidi beberapa ekor indung lembu tenusu sebagai permulaan oleh Jabatan Perkhidmatan Haiwan dan Perusahaan Ternak (JPHPT ) ,negeri Sabah . Pada awalnya program ini hanya dilaksanakan di dua daerah iaitu JPHPT Keningau dan Tawau sebelum dikebambangkan ke seluruh negeri Sabah di bawah Rancanfan Malaysia Ke Empat ( 1981-1985 ).

Lembu tenusu yang disubsidikan oleh JPHPT kepada para penternak merupakan baka campuran Shahiwal dan Friesian yang diimport terus daripada New Zealand . Baka ini dipilih berdasarkan kesesuaian iklim setempat disamping produktiviti susu yang baik.

Industri ini diperkenalkan pada awalnya bagi mengurangkan pergantungan terhadap import susu cecair dari luar negara, menjimatkan aliran keluar tukaran wang asing dan meningkatkan pengeluaran daging lembu melalui penggemukan anak lembu jantan oleh para penternak.

Sehingga kini , JPHPT Sabah telah mengembangkan program ini ke beberapa daerah lain iaitu Tenom,Beaufort,Menumbok,Bongawan,Papar,Penampang,Ranau,Tuaran,Kota Marudu,Keningau dan Tawau.

No comments: