Sunday, February 8, 2009

RAGAM PEJABAT 3 - KONON KONON BOS..!

Katakan anda adalah ketua atau ' konon konon bos' ditempat kerja anda ; Mungkinkah anda begini ? :

1- Buat buat wajah serius setiap kali berada di tempat kerja - Wal hal nampak tidak garang pun......
2- Menengking anggota bawahan yang melakukan kesilapan di tempat terbuka? - Jangan amalkan .panggil ke dalam pejabat anda dan nasihatkan.
3- Katakan susuk badan anda kecil ,adakah anda selalu mengeluarka perkataan , " Aku ni... nampak kecil.., tapi pen ku tu laju menulis...." - Kononnya nak tunjukkan yang anda punya kuasa.
4- Sering datang ke pejabat awal kemudiannya 'hilang' dan cuma datang semula pukul 3-4 petang -Jangan begitu bos.., walaupun anda ketua ,KEPIMPINAN MELALUI TELADAN!
5- Susah menerima cadangan dari anggota bawahan untuk menjaga image/ego - Bos tidak sentiasa betul..
6- Teruja dengan puji pujian dari staf anda terutamanya ketika anda berfesyen(rambut) baru ,berbaju/berkasut baru , beli kereta baru - Mungkin bodek tu...
7- jarang atau tidak minum/sarapan semeja dengan anggota bawahan dan anda cuma duduk dengan rakan rakan yang sejawatan dengan anda - Jangan begitu bos....join lah bah,apa juga...
8- Cepat panik (terlompat sana terlompat sini sehingga nampak tidak 'cool' ) bila sesuatu masalah timbul - Bawa bertenang..,tarik nafas panjang panjang..Semua masalah ada penyelesaian.

HORMATI RAKAN SEPEJABAT KIO....SAMA SAMA CARI MAKAN!

No comments: